Марісса Майер

Текст, який я пропоную Вашій увазі в українському перекладі, був опублікований в лютому 2008 р. старшим копірайтером Fast Company з Нью-Йорка Чаком Салтером під назвою “9 принципів інновацій Марісси Маєр (Marissa Mayer)”, та був оновлений ним 17 липня ц.р. Це – збірка цитат знаменитої розумниці та красуні американського IT-ринку, яка недавно залишила рідний Google та перейшла до конкурента Yahoo! на високу посаду генерального виконавчого директора (CEO).

  • 1. ПЕРЕДУСІМ ІННОВАЦІЯ, А НЕ ЛИШЕ ДОСКОНАЛІСТЬ.

“Є два різних типи програмістів. Перші полюбляють кодувати місяцями і навіть роками, сподіваючись створити досконалий продукт. Це – будівництво фортець. Так працюють і компанії. Приміром, так чудово працює Apple. Якщо ви все зробили правильно і створили досконалу річ, то заслужили всесвітній оклик захоплення “Вау!” Але є проблема, якщо ви все зробили неправильно і отримали “порожній звук”, який не потрібний ринку і на який Ви витратили, скажімо, 5 років та працю сотні людей… Другий тип програмістів віддає перевагу створенню чогось кожного дня, щоб наступного дня це покращити та вдосконалити. Це те, що робимо ми [Google – прим. перекладача]: стратегія “раннього і частого запуску”. Найскладнішим в інтегруванні людей в нашу бізнес-культуру є те, коли інженери демонструють мені прототип, і я кажу щось на зразок: “Чудово! Давайте запускати!” , а вони відповідать “О, ні! Це ще не готове. Це ще не відповідає стандартам Google. Це ще не виглядає, як продукт Google”.  Інженери хочуть займатися будівництвом фортець, додавати купу налаштувань і доводити продукт до досконалості, перш ніж вивести на ринок. Я ж кажу їм: “Продукція Google – це те, що якнайшвидше запускається в Google Labs, там покращується, вивчаються бажання ринку – і так вдосконалюється”.  Краса експериментування таким чином полягає в тім, що Ви ніколи далеко не відходите від бажань ринку. Ринок утримує вас в руслі”, – стверджує Марісса Маєр.

  • 2. ІДЕЇ ПРИХОДЯТЬ ЗВІДУСІЛЬ

“В нас є такий чудовий внутрішній список, де люди оприлюднюють свої ідеї і кожен може з ними ознайомитися. Це щось на кшталт списку голосування, де кожен може висловитися, наскільки гарною чи не дуже є та чи інша ідея.  З тих коментарів народжуються нові ідеї”.

  • 3. ЛІЦЕНЗІЯ НА РЕАЛІЗАЦІЮ ВАШИХ МРІЙ

“Починаючи десь з 2000 р. ми дозволили інженерами проводити 20% робочого часу над тим, що вони хочуть. І ми віримо, що вони створять цікаві речі. Після терактів 11 вересня одна з наших дослідниць Крішна Бгарат відвідувала від 10 до 15 сайтів новин, шукаючи інформацію про цю трагедію. А потім замислилась: “Чому б мені не написати програму, яка б це робила?” Отже, Крішна, яка є експертом зі штучного інтелекту, використала інтернет-павука для кластерування статей. Згодом вона розіслала електронного листа про свою ідею всім в компанії. Сусідка по офісу і я, ми отримали цей е-мейл і подумали: ‘Це не лише кльова маленька річ для Крішни. Ми могли б додати туди інші джерела і перетворити на чудовий продукт”.  Ось як з’явився сервіс Google News! Крішна не мала наміру створити товар, але випадково подарувала нам його ідею. Тобто, ми даємо інженерам 20% робочого часу, щоб вони працювали над тим, над чим хочуть. І ми віримо, що вони створять цікаві речі”, – заявила Маєр.

  • 4. ТРАНСФОРМУЙТЕ ПРОЕКТИ, А НЕ ЗНИЩУЙТЕ ЇХ

“Ерік [Шмідт, генеральний виконавчий директор Google – прим.] поділився зі мною думкою, яка, як на мене, є точною: будь-який проект, що через свою вдалість був розміщений в Google Labs, але на який не відреагував ринок, має десь в собі зерно чогось цікавого. Тому наше завдання брати такі продукти і трансформувати їх в те, чого потребує ринок”, – вважає Марісса.

  • 5. ПОШИРЮЙТЕ ЯКОМОГА БІЛЬШЕ ІНФОРМАЦІЇ

“Люди втрачають розум від інформації, яку можна знайти в MOMA, нашій корпоративній компьютерній мережі (intranet). Адже надзвичайно багато інформації поширюється всередині компанії, працівники мають доступ до всього, що відбувається з бізнесом та є важливим. Ми також заохочуємо працівників до звітування. Кожного понеділка всі пишуть е-мейли, які складаються з 5-7 пунктів про те, чим вони займалися минулого тижня. Оскільки ми компанія з пошуку, то складаємо з цих е-мейлів гігантську сторінку у внутрішній мережі та індексуємо. Якщо комусь цікаво, хто працює над Google Maps, їх дуже легко знайти. Ця практика дозволяє поширювати те, що ми знаємо, по всій компанії та уникати дублювання робіт”.

  • 6. КОРИСТУВАЧІ, КОРИСТУВАЧІ ТА ЩЕ РАЗ КОРИСТУВАЧІ

“Я назвала це принцип “Передусім користувачі, а не гроші”. Ми віримо, що якщо зосереджуємося на користувачах, то гроші прийдуть самі собою. В справді успішному віртуальному бізнесі Ви працюватимете над чимось настільки важливим, що люди платитимуть за це наперед. Або у Вас буде настільки багато користувачів, що рекламодавці платитимуть за те, щоб бути спонсорами Вашого сайту”.

  • 7. ДАННІ Є АПОЛІТИЧНИМИ

“Коли мені зустрічаються люди, які займаються дизайном в інших організаціях, я чую від них приблизно таке: “Дизайн – це одна з найзаполітизованіших сфер в компанії. Одному дизайнеру подобається зелений колір, другому – пурпуровий. Тож який дизайн обирають? Дизайн того, хто дружить з боссом!”.

Деякі компанії ставляться до дизайну, як до мистецтва. Ми ж розглядаємо дизайн, як науку. Немає значення, хто кращий дизайнер, або наскільки Вам подобається естетика одного по відношенню до іншого. Все врешті-решт визначають данні. Ми тестуємо кілька дизайнів на 1% аудиторії, і той, який показує кращий результат в метриці задовленості користувачів за дво-тижневий період, ми і запускаємо. В нас дуже академічне середовище, де ми весь час озираємося на данні.

Ми проводимо від 50 до 100 експериментів на “живому” трафіку, де тестуємо все – від результатів за умовчанням до підкреслених посилань, та наскільки великими чи загостреними мають бути стрілки. Ми тестуємо всі ці різноманітні речі”, – розповіла Марісса Маєр.

  • 8. ТВОРЧІСТЬ ЛЮБИТЬ ОБМЕЖЕННЯ

“Ось одне з моїх найулюбленіших тверджень. Люди ставляться до творчості, як до чогось незагнузданого. Проте інженери процвітають всередині обмежень. Вони полюбляють думати по своєму,  виходячи таким чином поза обмеження: “Ми знаємо, що Ви скажете, що це нереально. Але ми збираємося зробити це і ще це, і воно приведе нас аж до цього”.

  • 9. “ВИ ВИЗНАЧНІ? МИ БЕРЕМО ВАС НА РОБОТУ”.

“Коли я була студенткою в Стенфордському університеті, – розповіла Марісса Майер – я вперше побачила подібне висловлювання на рекламній листівці однієї компанії в будівлі факультету компьютерних наук. Це змусило мене тоді зупинитися і голосно розсміятися! Через пару місяців я почала працювати в Google, і якось інженерів попросили написати оголошення про набір на роботу нових спеціалістів.  Відбувся конкурс оголошень. Я написала перше, що спало на думку: “Ви визначні? Ми беремо Вас на роботу. Приходьте працювати в Google!” та заслужила у 8 разів більше кліків, ніж будь-хто інший.

Google тепер має в тисячу разів більше персоналу, ніж коли я прийшла. Що цікаво, що не змінилося одне – тип людей, які тут працюють, і тип завдань, над якими вони трудяться. Це практично ідентично тому, чим займалися перші 20 (чи скільки нас там було) співробітників. Є дивовижний елемент в нашій бізнес-культурі: бажання працювати над значними і значущими завданнями, прагнення зробити великі справи для світу, а також віра, що ми здатні побудувати успішний бізнес, не наступаючи на горло нашим стандартам та цінностям.

Якщо я підприємець і хочу відкрити вебсайт, то мені потрібна платіжна система. Стривайте, ось Google Checkout! Мені потрібна карта. Зачекайте, ось Google Maps! Гаразд, мені треба монетизуватися. Ось Google AdSense, чи не так!? Мені треба ім’я користувача та система ідентифікації з паролем. Ось вам Google Accounts! Таким чином перед вами набагато простіший шлях до ділового успіху, ніж створювати все самому з нуля. Ось як ми збираємося залишатися інноваційними! Ми збираємося і надалі приваблювати підприємців, які кажуть “Я придумав бізнес-ідею, і я можу піти на Google та зробити там демо за місяць, а також втілити бізнес-ідею в життя за шість місяців”.

Фото Fastcompany.

Advertisements